Skrip Sketsa Terima Kasih Cikgu


Saya ingin berkongsi  hasil idea kreatif anak-anak didik saya. Dengan bimbingan  dan dorongan yang kuat kepada murid-murid ini maka terhasillah sketsa ini sempena Sambutan Hari Guru tahun ini. 


TAJUK :______________________________________________
PENCERITA A       :
PENCERITA B       :
MURID 1     :
MURID 2     :
MURID 3     :
MURID 4     :
MURID 5     :
WATAK SAMPINGAN i)GURU  :

Situasi di dalam kelas 5 Dedikasi.

·       Sedang guru mengajar di hadapan, anak-anak didiknya yang lain sibuk membuat kerja masing-masing. Ada yang berkhayal, bercakap, melukis, dan tidak ketinggalan juga yang sedang enak dibuai mimpi.
·  
B Berkat kesabaran guru ini, beliau tetap meneruskan tanggungjawabnya mengajar dan memberi nasihat kepada anak muridnya supaya menjadi orang yang berguna.

Kriinngggggggggggg……..loceng berbunyi menandakan sesi pembelajaran ketika itu sudah tamat.

GURU : Terima kasih murid-murid kerana memberi sepenuhhhh perhatian….Tahniah!

SEMUA MURID : Terima kasih cikgu…         

Murid 1 : Kenapa plak cikgu nih cakap camtuh….pelik betul….lantak laaa



Murid 1        :Petang ni aku nak gi cc. Dah lama aku tak online… Sape nak join  
                    aku?
Murid 2       :Ko boleh la banyak duit.Mak Aku bagi duit Rm2 Je….Mane cukup.
                   Ko blanje aku bole….heheh
Murid 3        :Weh..malam nih start EURO 2012 kan? Francis lawan Jerman. Tak
                   tido la aku malam nih..


Murid 4       :Wei..ko dah siap ke karangan yang cikgu bagi semalam. Aku tak
                    reti  nak buat la..Tengok jap buku ko.
Murid 5       :Aku siap dah tapi hentam jela..Janji xkena denda..hehe
Murid 4       :Ko tulis camne? Aku nak pinjam jap..
Murid 5       :Ko jangan tiru semua. Nanti cikgu tau…mati aku..


*Begitulah situasi muird-murid kelas 5 Dedikasi ketika ketiadaan guru di dalam kelas. Perbualan  kosong,  tiru-meniru, kenakalan semuanya menyerlah terserlah bedebom……Mereka tidak menggunakan masa dengan sebaik-baiknya..manakala wang yang diberikan oleh ibu bapa dibazirkan dengan aktiviti yang tidak berfaedah.

*Mana pengorbanan ibu bapa yang korang nampak?

*Tidakkah korang rasa bersalah?

*Renung-renungkanlah masa depan sendiri


Tidak lama kemudian guru masuk ke kelas 5 Dedikasi .Ketika itu suasana kelas sangat bising. Cikgu ____ masuk dalam keadaan marah.

Guru:  Ya Allah…kelas nih bisingnya….macam di pasar borong…Astagrfirullah
         halazimmm… kotornya kelas nih..awak semua nih duduk kawasan
         pembuangan sampah ke?Sakit mata saya tengok keadaan kelas
         nih…cepat..kutip sampah sekarang…..
Semua murid diam apabila dimarahi oleh guru.(sambil mengutip sampah)

Guru: Saya tak tahu la apa nak jadi dengan kamu semua ni…saya kesian kepada
        ibu bapa kamu..penat bekerja seharian cari duit nak hantar kamu semua ke
        sekolah bagi pula duit belanja..tak cukup dengan itu..penuhi permintaan
        kamu nak macam2 lagi….

Guru : Cikgu-cikgu yang mengajar ni tak rugi apa-apa tapi kamu semua yang akan
          rugi...jika tak beri tumpuan dan tak berubah sikap. Jika berterusan
          seperti ini kamu akan menyesal suatu hari nanti….


Tayangan slide ( pengorbanan kasi ibu )


15 tahun kemudian…

Murid-murid yang nakal tadi…
Murid 1 :Menjadi seorang doktor
Murid 2: Menjadi seorang ustaz
Murid 3: Pemain bola sepak negara
Murid 4: Menjadi guru 
Murid 5: Menjadi Chef
Murid 6: 

*Akhirnya mereka sedar akan tanggungjawab untuk mencapai hasrat menggembirakan hati ibu bapa dan berjaya menjadi insan yang berguna kepada masyarakat, bangsa dan negara.

KAMI MENGUCAPKAN SELAMAT HARI GURU (TERIMA KASIH CIKGU )

SELAMAT DATANG KE LAMAN NUKILANKU

Takwim